pondělí 29. února 2016

Proč je gondola tak drahá?

Romantická projížďka gondolou po benátském kanále



Jízda gondolou v Benátkách přijde bratru na 80 €. Přičemž jízda trvá 30 minut. Smlouvat nemá smysl. Ceny jsou pevně dané. Jízda je drahá proto, že je drahá samotná gondola. A proč je gondola tak drahá? Protože se dodnes vyrábí ručně a gondoliérovi na míru.

Gondola se skládá z 280 dílů


Gondola se stále vyrábí ve starých loděnicích. Ty se jmenují squera. V Benátkách jsou dnes funkční čtyři nebo šest. Číslo se liší podle toho, koho se ptáte ;-)  Samotným mistrům tesařům se říká squeraroli

Gondola se skládá z 280 dílů. Na výrobu se používá 8 druhů dřeva. Dub, třešeň, jilm, jedle, modřín, ořech lípa a mahagon. Dřevo se vybírá velmi pečlivě. Musí být absolutně bez kazu. Nechává se zrát 1-2 roky než je vhodné pro výrobu.

Jedna z posledních funkčních loděnic v Benátkách. Squero San Trovaso


Výroba gondoly pak trvá několik měsíců. Vše se stále zpracovává ručně. Tak třeba dřevo se stále ohýbá na speciálních stolicích nad ohněm. Na výrobě se podílí zhruba čtyři až pět squerarolů. Tajemství výroby se předává z generace na generaci

Ceny gondol startují na 35.000 €


Ceny gondol startují na 35.000 €. Bez vnitřního vybavení. Záleží, jak moc ten který gondoliér lpí na luxusu, ale minimum je tak dalších 15.000 - 20.000 €. To už se dostáváme na cenu velmi slušně vybavené limuzíny. Gondola vydrží asi 15-20 let. Jednou za čtyři až pět let roku musí na generálku. Ta stojí mezi 5.000 - 7.000 €.

Gondola prošla dlouhým vývojem a je speciálně vyladěná pro benátské kanály. Tak třeba má ploché dno. Proč? Jednak to pomáhá větší stabilitě a některé benátské kanály dosahují hloubky jen 25-30 cm. Tak aby gondoliér se svými pasažéry neuvízli na mělčině. 

Délka gondoly dosahuje 10,85 metru. Maximální šířka je 1,40 metru. Váha samotné gondoly je cca 350 kilogramů. V plné výbavě váží už ale zhruba 700 kilogramů. Tvar je asymetrický. Na pravou stranu. To proto, aby gondoliér mohl stát na jedné straně gondoly a snadno ji ovládat veslem v úzkých benátských kanálech. Na gondolu se vejde 6 osob a gondoliér.

Co je to ferro, forcola a felze


"Zuby" v přední části se nazývají ferro. Je jich 6+1. Představují šest benátských čtvrtí a přilehlý ostrov Giudecca. Ferro je vždy kovové a váží kolem 10 kilogramů

Kovová příď gondoly se jmenuje ferro. Šest zubů znamená šest benátských čtvrtí. Díly mezi nimi jsou 3 ostrovy


Forcola. Je to vlastně "převodovka" gondoly.  Gondoliér do ní vkládá veslo. Má několik zářezů. Každý má svůj přesně daný účel. Jeden zářez je pro veslování vpřed, jiný pro couvání, další pro zatáčení atd. 

Výroba forcoly trvá přibližně měsíc. Řemeslník se nazývá remer. Samotné výrobě ale předchází několikanásobně delší příprava. Remer musí mít přesně zmáknutou gondolu, pro kterou forcolu vyrábí.  Taky musí znát fyzické proporce gondoliéra. Klíčové jsou zejména rozpětí paží a váha. Cena nové forcoly začíná na 1.000 €.

Remer Pier ukazuje jak vypadá forcola, ještě jako polotovar

V dřívějších dobách byla nezbytnou součástí gondoly i kabinka. Té se říká felze. Původně měla ochránit cestující před počasím a zároveň poskytnou soukromí. Zejména pro tu druhou vlastnost, si ji oblíbili milenci.

Proč jsou gondoly zásadně černé?


Gondoly jsou zásadně černé. Důvod je prostý. Gondola, stejně jako dnes pro mnohé auto, byla pro Benátčany způsob vyjádření jejich sociálního postavení. Proto si bohatí lidé gondoly náležitě vyšperkovali. Dávali tak najevo své bohatství. 

V 17. století došla benátským úřadům trpělivost a tento tunning gondol zakázali. Rozhodli, že všechny gondoly budou mít jednotnou barvu, a to černou. To vše pod hrozbou vysoké pokuty. Bohatí měšťané, ale ještě mnoho let po vydání zákazu, raději zaplatili tučnou pokutu, než by se vzdali své vymazlené gondoly. 

Dnes je v Benátkách cca 430 gondol a k nim je vydaných 425 licencí. Ještě v 16. století se jich po kanálech prohánělo na 10.000.

Speciální gondolou je traghetto


Speciální gondolou, která funguje dodnes je traghetto. Je to typ gondoly, se kterou se provádí přívoz přes Velký kanál. Na první pohled se liší tím, že gondoliéři jsou dva. Na druhý pohled se liší cenou. A to řádně. Jízda stojí jen 2 €

Traghetto. Trošku jiná gondola. Dva gondoliéři a až 12 pasažérů


Až do 19. století bylo takových přívozů dvacet. Pak byly postupně postavené mosty Ponte degli Scalzi a Ponte dell´Accademia. Počet přívozů se zredukoval na dnešních sedm. Spíše ale šest. Ten u vlakového nádraží "díky" mostu Ponte della Constituzione už v podstatě nefunguje.

1 komentář:

  1. Děkuji za skvělý článek,příští návštěvu si jízdu gondolou nenechám ujít.
    Mirda

    OdpovědětVymazat

Je fajn, že si svůj názor nenecháváte pro sebe.